14 listopada 2024 to jeden z tych dni, który zostanie zapisany w kalendarzu szczególnych wydarzeń naszej firmy. Dokładnie wtedy mieliśmy przyjemność bycia częścią niezwykle ekscytującej premiery – ciężarówki z ogniwem wodorowym zbudowanej w oparciu o platformę Ford Otosan F-MAX.
Najistotniejszym elementem naszej aktywności w tym projekcie jest zaprojektowanie instalacji elektrycznej wraz z kompletnym systemem zarządzania – od wiązek po oprogramowanie. Jednocześnie Drabpol pełnił w projekcie rolę dostawcy istotnych komponentów.
Trudno jest opisać, jak rozległy jest zakres współpracy z firmą Mobility & Innovation, ale skupiając się na kluczowych elementach warto wspomnieć o poniższych punktach:
Dobór i dostawa silnika elektrycznego
Pomogliśmy w doborze jednostki napędowej. Doświadczenie w symulacjach trakcyjnych, rezultat ścisłej współpracy z producentem silników z najwyższej półki – Dana TM4, pozwoliło nam na wskazanie i dostarczenie wysokosprawnego silnika Sumo HV 2500, oferującego do 540 kW. Dodatkowo, silnik został sprzężony ze skrzynią biegów EATON a niełatwe zadanie zestrojenia tego systemu napędowego było możliwie dzięki bardzo dobrej współpracy z zespołem inżynierów tej firmy.
Calkowita integracja, czyli „wszystko w całość”
Bardzo dobra baza w postaci Ford Otosan F-MAX (Truck of the Year 2019) wymagała obudowania w systemy przekształcające ją w pełni wodorowy pojazd. Naszym wkładem było przygotowanie zmodyfikowanej instalacji elektrycznej wykorzystującej już istniejące systemy i rozszerzenie o konieczne komponenty. Wykorzystaliśmy do tego dostarczane przez Drabpol produkty naszych kluczowych partnerów: system multipleksowy Continental KIBES5 i VCU z oferty Dana, jako główny kontroler pojazdu. Ponadto do kontroli procesu ładowania użyliśmy sterownik EVCC z Dana OpenECU.
Tak przygotowany system stanowił bazę dla wisienki na torcie: oprogramowania, w ramach którego opracowaliśmy sterowanie wszystkimi istotnymi komponentami: zespołem napędowym ze skrzynią biegów (EATON), systemem bateryjnym (DURAPOWER), pracą ogniwa wodorowego (REFIRE) ze zbiornikami wodoru (NPROXX) i systemem zabezpieczeń, układem hamulcowym, chłodzenia czy klimatyzacji. Ponieważ forma zabudowanego w ciężarówce wyświetlacza nie pozwalała na prezentację wszystkich niezbędnych informacji, dostarczyliśmy i oprogramowaliśmy również kolejny flagowy produkt Continental – wyświetlacz MVP.
„Jako wieloletni partner i uczestnik projektu wodorowego z M&I czujemy się zaszczyceni mieć przyjemność bycia częścią tego projektu od samego początku” powiedział podczas konferencji reprezentujący naszą firmę jako prelegent Michał SITEK, pod którego wodzą nasz zespół jest w stanie sprostać każdym wyzwaniom technicznym i konstrukcyjnym. Wiemy jak trudnym zadaniem jest stworzenie takiego produktu jak H2.FORD Truck i z jak wieloma wyzwaniami technicznymi można się spotkać na jego drodze.
Na koniec chciałbym wspomnieć o najistotniejszej kwestii – jakości współpracy z Mobility & Innovation. Dzięki temu, że układała się ona tak pozytywnie, nasz klient mógł osiągnąć ten niewątpliwy sukces. Trudny projekt stawiał w trakcie realizacji wiele wyzwań technicznych, które zostały przezwyciężone dzięki elastycznemu i nowatorskiemu podejściu zespołu inżynierów Mobility & Innovation, właściwie zarządzanemu przez ich CEO Jánosa Onódi – dodał M. Sitek.
Jeszcze raz jest nam niezmiernie miło i bardzo dziękujemy firmie Mobility & Innovation za zaproszenie.
„Jestem dumny, że mieliśmy okazję zaprezentować naszą ciężarówkę wodorową, jedną z najbardziej zaawansowanych ciężarówek na rynku. Stanowi to niesamowity krok naprzód w tworzeniu nowych ekologicznych rozwiązań w zakresie transportu ciężkiego w Europie.
Jednym z kluczowych partnerów w tym projekcie była firma Drabpol i jestem naprawdę wdzięczny za współpracę na wysokim poziomie. To nie tylko wybitni inżynierowie, ale także wspaniali przyjaciele. Jesteśmy podekscytowani możliwością kontynuowania naszych wspólnych działań badawczo-rozwojowych w przyszłości”.
– powiedział János Onódi, Prezes Mobility Innovation Production.
DRABPOL Sp. J. P. Drabczyński i Wspólnik
ul. Akacjowa 24/26 | 42-233 Mykanów
tel.: +48 (34) 366 00 22 | fax: +48 (34) 366 01 02
Biuro Warszawa: Al. Jerozolimskie 250
02-497 Warszawa 142 I P.O. BOX 32