WSPÓLNY PROJEKT Z FIRMĄ KARSAN zakończony sukcesem

Blisko 2 lata temu na Międzynarodowej Wystawie Autobusowej „Busworld” w Brukseli nawiązaliśmy pierwsze kontakty z turecką firmą Karsan – producentem szerokiej gamy pojazdów użytkowych. Wybuch pandemii wbrew wszelkim obawom nie zahamował naszej współpracy, a wręcz przeciwnie – wniósł ją na zupełnie nowe, nieznane nam dotąd tory. Brak możliwości osobistych spotkań w związku z wprowadzonym lockdownem zmusił nasze firmy do podjęcia nowych wyzwań i nowych form współpracy.

Takim właśnie wyzwaniem było zdalne opracowanie i wdrożenie rozwiązań programistycznych, opartych o szerokie możliwości KIBES 5 oraz kompleksowe przeszkolenie zespołu inżynierów z firmy Karsan – i co chcemy podkreślić udało nam się to zrealizować w ciągu zaledwie kilku miesięcy.

Nie bez znaczenia było tu oczywiście posiadane doświadczenie i kompetencje obu firm.

Nasz nowy partner już od 55. lat obecny jest na rynku motoryzacyjnym. W trakcie swego istnienia firma realizowała produkcję dla światowych gigantów motoryzacyjnych i opracowywała produkty sprzedawane pod własna marką, które wyróżniają się oryginalnością w dziedzinie transportu publicznego. Dzięki partnerstwu biznesowemu i innowacyjnym rozwiązaniom, Karsan działa obecnie w 20. różnych krajach na całym świecie.

Firma produkuje pojazdy użytkowe w najnowocześniejszych zakładach produkcyjnych w tureckiej Bursie i świadczy usługi w zakresie marketingu, sprzedaży i obsługi posprzedażnej za pośrednictwem swojej szerokiej sieci przedstawicielstw na rynkach krajowych i eksportowych.

Od roku 1981 Karsan produkuje pojazdy użytkowe. Uruchomiony w październiku 1999 roku zakład Hasanağa jest obecnie w stanie wyprodukować 18 200 pojazdów rocznie w ramach jednej tylko zmiany roboczej. Koncentracja firmy na dążeniu do osiągnięcia satysfakcji przedsiębiorstw i społeczeństw była jej siłą napędową, pozwalającą na opracowywanie przez markę innowacyjnych projektów, których urzeczywistnieniem stał się produkowany obecnie w 100% elektryczny autobus.

Obecnie Karsan produkuje H350 LCV dla Hyundai Motor Company (HMC), 12-18-metrowe autobusy dla Menarinibus, a także minibus JEST – lidera rynku europejskiego w swoim segmencie w 2020 roku. Karsan oferuje również rozwiązania dla zmieniających się potrzeb miast w systemach transportu publicznego dzięki dostępnym 8-metrowym autobusom ATAK i STAR marki Karsan.

Oprócz produkcji pojazdów, świadczy w swojej fabryce w Bursie także usługi przemysłowe. Z innowacyjnym DNA marki i misją dostarczania zrównoważonych rozwiązań, Karsan posuwa się naprzód z pełnym rozmachem i nieustannie poszerza swoją ofertę produktową, wdrażając innowacje w technologię pojazdów elektrycznych, która kształtuje przyszłość.

Z takim biznesowym podejściem Karsan poszukiwał doświadczonego partnera, który pomoże mu wdrożyć wspomniane innowacje. Wybór padł na naszą firmę.

Atak-EV Karsan - Drabpol R&D

Nurettin Özekmekci Karsan - Drabpol R&DO to jak doszło do nawiązania wzajemnej współpracy, jak również o funkcjonowanie firmy w dobie pandemii zapytaliśmy pana Nurettina Özekmekci – kierownika i administratora Działu Inżynierii Elektryki i Elektroniki w firmie Karsan.

DN: Przed jakimi wyzwaniami została postawiona przez pandemię firma Karsan w związku z tym projektem?

NÖ: Praca podczas pandemii koronawirusa była dla nas wielkim wyzwaniem.

Na początku pandemii, Turcja zastosowała długoterminowy lockdown, z czasem obowiązujące środki ostrożności uległy zmianie. Karsan nie pozostawał w tyle. Pracownicy, którzy mogli pracować zdalnie, pracowali z domu, a my zapewnialiśmy odpowiedni dystans, oczywiście wspomagany okresowym odkażaniem miejsc pracy.

Najpoważniejszymi problemami, z jakimi mieliśmy do czynienia podczas pracy w trybie home office, była konieczność działań nad prototypami pojazdów. Na jeden z etapów projektu, musiałem nawet przenieść prototyp pojazdu do mojego domowego garażu, aby kontynuować pracę.

DN: Jak oceniacie Państwo współpracę z firmą Drabpol w tych niecodziennych warunkach?

NÖ: Karsan i Drabpol stworzyły wspólnie środowisko komunikacji. Bardzo szybko określiliśmy metodę współpracy oraz wzajemne obowiązki, po czym przystąpiliśmy do pracy. Na tym etapie wskazówki Drabpol-u były bardzo ważne, a przydzielony nam zespół okazał się bardzo pomocny i chętny do współpracy. W takim środowisku współpraca była bardzo zdrowa, nawet w warunkach spowodowanych przez COVID.

DN: Czy obecna sytuacja na rynku ma negatywny wpływ na firmę?

NÖ: Z pewnością wpływ COVID-19 na rynek jest znaczący, ale rosnący trend elektrycznych pojazdów użytkowych napawa optymizmem. Wiele inwestycji zostało co prawda odłożonych w czasie ze względu na niepewną sytuację gospodarczą, to dotyczy także rynku autobusów miejskich. Mamy jednak duże oczekiwania względem 2022 r. i widzimy w niedalekiej przyszłości wiele możliwości.

DN: Jaka jest Państwa opinia na temat Działu Badawczo-Rozwojowego (R&D) firmy Drabpol?

NÖ: Drabpol ma duże doświadczenie w zakresie badań i rozwoju, szczególnie dla sektora motoryzacyjnego. Z powodzeniem inżynierowie Drabpol-u wykorzystali swoje doświadczenie przy opracowaniu oprogramowania, za które odpowiadają w projekcie Karsan. Zaangażowanie w projekt ze strony zespołu Drabpol-u było wręcz na zachwycającym poziomie. Zawsze mogliśmy liczyć na wsparcie z ich strony.

DN: Jakie widzi Pan perspektywy dalszej współpracy?

NÖ: Karsan to stale rozwijająca się firma o wysokich wymaganiach szybkiego tempa rozwoju. Nasza determinacja niesie ze sobą również nowe wyzwania dla naszych dostawców. Współpraca z Drabpol może odegrać kluczową rolę w podróży, w którą właśnie wyruszamy, a dzięki kompleksowemu przygotowaniu przez zespół R&D możemy postawić na częściową samodzielność.

WSPÓLNY PROJEKT
– jak to wyglądało w praktyce?

Celem przybliżenia wspólnego projektu z firmą Karsan poprosiliśmy o wypowiedź także przedstawiciela naszej firmy – pana Michała Sitka, Dyrektora działu R&D z szerokim wachlarzem doświadczeń, związanych z wdrażaniem systemów zarządzania oraz logiki pojazdowej, HV oraz LV w pojazdach komunikacji zbiorowej, jak i dla rozwiązań przemysłowych.

DN: Znając panujące warunki, które zmuszają do pracy zdalnej, prosimy o przybliżenie nam realiów i czynności wykonanych dla firmy Karsan.
MS: Wychodząc naprzeciw naszemu Klientowi firma Drabpol dokonała rzeczy niemożliwej. Zdalnie  poprowadziliśmy dział R&D firmy Karsan i wspólnymi siłami opracowaliśmy logikę pojazdu w KIBES5. Większość modułów funkcyjnych została przygotowana zgodnie z Functional Safety a to wszystko w zaledwie kilka miesięcy! Na wyświetlaczu pojawiła się bardzo rozbudowana diagnostyka pojazdu nie tylko w oparciu o ramki DM1, ale również wiele autorskich algorytmów. Z poziomu menu serwisowego można zmieniać nie tylko podstawowe funkcje, ale także wiele ustawień trakcyjnych.
DN: Jak wyglądał zdalny proces szkolenia kadry firmy Karsan?
Michał Sitek - Drabpol R&D
MS: W trakcie samego procesu zespół inżynierów firmy Karsan został przeszkolony przez nasz team ze środowiska logi.CAD oraz HMI- CGI Studio. W trakcie projektu na „żywym organizmie” mogliśmy wytłumaczyć i pokazać jak działają poszczególne bloki funkcyjne, w oparciu o chociażby specjalnie zmodyfikowany dla potrzeb klienta online.TEST. Program tworzony przez zespół Drabpol został bardzo starannie przygotowany wraz ze skrupulatnie naniesionymi komentarzami, a całe dzieło przekazane w OpenSource Code, które w kolejnym projekcie inżynierowie firmy Karsan pod naszym okiem będą mogli rozwijać. To dzięki nam inżynierowie z firmy Karsan nabrali doświadczenia i pewności siebie w projektowaniu topologi na platformie KIBES5. Powołaliśmy kilka zespołów, aby można realizować współbieżnie projekty, takie jak Karsan. Każda grupa zadaniowa odpowiada za inny obszar:
  • jeden team skupia swoją uwagę na stworzeniu topologii układów nisko i wysoko- napięciowych, tworzy dokumentację, doradza w doborze komponentów, projektuje wiązki, zleca i pełni nadzór nad zamówieniem, pierwszym montażem i przyszłej adaptacji zmian zależnych od wymagań klienta,
  • drugi team odpowiada za komputer centralny, logikę w oparciu o KIBES5, z zachowaniem Functional Safety,
  • trzeci team to projekt dashboard, powiązanie logiki ze środowiskiem HMI. Jest również odpowiedzialny za całe miejscepracy kierowcy.

Wszystkie te czynności dzielimy na poszczególne etapy prac związane z całym procesem adaptacji naszych rozwiązań, uwzględniając bardzo skrupulatnie planowany harmonogram. Możemy je wykonywać w tym samym czasie, co pozwala na skrócenie pełnej adaptacji do absolutnego minimum.

DN: Dziękujemy bardzo za tak  wyczerpującą wypowiedź. Prosimy jeszcze o przybliżenie jakie projekty czekają Was w nieodległej przyszłości?

MS: Pojawiają się kolejne, bardzo duże projekty, gdzie świadczymy kompleksowe usługi. Dodatkowo projektując schematy elektryczne i pełną  dokumentację wchodzimy w świat elektromobilności – projektując własny EV Template na dostępnym z DANA/TM4 sterowniku NEURO, ale o tym  opowiemy wkrótce…

DN: Dziękujemy za rozmową.

Wspólny projekt z firmą Karsan pokazał, że niezależnie od panującej sytuacji na świecie, niezależnie od lokalizacji geograficznej i wielu innych aspektów, nasz sprawnie działający zespół inżynierów jest w stanie doprowadzić do końca każdy projekt.
Co więcej, jest w stanie pozostawić po sobie dobrze funkcjonującą grupę wyszkolonych pracowników, która będzie sobie radzić sobie z kolejnymi wyzwaniami stawianymi przez rynek.

Dziękujemy całemu zespołowi firmy Karsan za owocną, wzajemną współpracę przy wspólnym projekcie i życzymy wielu dalszych sukcesów.